"Patru femei, patru poveşti" de Aurora Liiceanu a apărut în luna martie sau aprilie a acestui an şi primul tiraj s-a epuizat rapid, iar tirajele succesive confirmă că are toate şansele să devină bestseller, în condiţiile tot mai dificile ale pieţei de carte de la noi. Să nu ne mirăm şi să ne bucurăm, pentru că distinsa doamnă face un lucru uluitor: câştigă cititoare (şi de ce nu?) şi cititori pentru lectura ficţiunii şi a biografiei, mai mult sau mai puţin romanţate.
Aurora Liiceanu a ales patru personalităţi feminine ale secolului abia încheiat, care şi-au împlinit vocaţia în mod spectaculos, unice în felul lor, schimbând totul în domeniul căruia i s-au dedicat: Coco Chanel, celebra creatoarea de modă franceză; poeta bulgară Elisabeta Bagreana, Cecilia Cuţescu-Storck, sculptoriţa română. Lor li s-a adăugat, prin contribuţia unei prietene, Antoaneta Taneva-Nandriş, şi o figură excentrică a lumii americane, Lee Miller, fotograf şi fotomodel (sau invers!).
Cuvântul-înainte clarifică intenţiile autoarei şi alegerea personalităţilor: femei caracterizate printr-o dominantă - puterea, iubirea, banii şi aventura. Cele două motto-uri ale cărţii au rostul de a capta şi edifica pe cititori de la prima pagină. Primul justifică preferinţa pentru personalităţi feminine: "Femeile au o mai mare cantitate de sentimente decât bărbaţii" (Dan C. Mihăilescu). Al doilea descrie concis natura cărţii: "O poveste de viaţă, izolată şi dezvoltată, este deci un obiect ambiguu, plutind între ştiinţă şi literatură."
Plutirea între ştiinţă şi literatură este secretul cărţii. Autoarea şi prietena ei co-autoare s-au documentat serios, profesionist, dar maldărul de tomuri consultate nu se vede, pentru că biografiile se transformă în poveşti de viaţă ce acaparează, pline de amănunte picante ori senzaţionale, de zigzaguri între istoria cea mare şi istoriile personale, bogate în