Pe 12 decembrie 1941, nava Struma parasea portul Constanta cu aproape opt sute de evrei romani la bord avand ca destinatie Palestina. Din cauza presiunilor britanice asupra guvernului turc, vasul este tinut in carantina timp de 10 saptamani in Istanbul. Dupa aceea este tractat in largul coastelor turcesti unde este torpilat de un submarin sovietic.
In contextul acelor ani, porturile romanesti reprezentau cea mai buna sansa pentru evreii europeni, fie ei germani, polonezi sau romani de a scapa de persecutiile impuse de Germania nazista.
Romania si-a pastrat o partiala independenta in privinta problemei evreiesti si a permis evacuarea unui numar foarte mare mare de evrei intre 1938 si 1944. Peste 65.000 reusisera sa se salveze majoritatea ajungand cu bine in Palestina. Nu este cazul pasagerilor ce s-au ambarcat pe Struma.
Vasul cu pricina fusese construit in 1867 in Marea Britanie si era intr-o conditie foarte proasta. Motorul, spre exemplu, era luat de la o epava scufundata de pe Dunare. In ciuda starii precare, diferitele organizatii sioniste care au organizat voiajul au inchiriat vaporul de la compania greceasca Singros.
Calatorii, majoritatea evrei din Moldova, Basarabia si Bucovina, au ajuns in Constanta cu trenul. Acestia au fost perchezitionati la sange si abia dupa trei zile in port au putut sa se urce la bord. Majoritatea erau intristati ca isi paraseau tara, dar credeau ca un nou viitor ii astepta in Palestina.
Prizonieri in Istanbul
Dupa o calatorie de patru zile in care au existat si niste probleme la motor, nava ajunge in sfarsit in Istanbul. Spre surprinderea pasagerilor, ei nu au fost lasati sa debarce.
Autoritatile britanice ce controlau Palestina s-au opus emigrari in masa a evreilor de teama unor revolte ale arabilor. Drept urmare au supus la mari presiuni guvernul turc