Consumatorii care doresc să rezilieze contractele cu prestatorii de servicii, o pot face fără să fie obligat să plătească o taxă de reziliere cum era prevăzut în contract. “Legea 161/2010 completează lista clauzelor considerate abuzive cu prevederea contractuală, conform căreia consumatorii trebuie să plătească o taxă de reziliere a contractului de prestări servicii, în suma fixă, dacă solicită rezilierea înainte de expirarea perioadei minime pentru care a fost încheiat contractul”, se arată într-un comunicat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) referindu-se la recentele modificări legislative.
Legea 161/2010 modifică art. 84 din Legea 296/2004 privind codul consumului şi Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, publicată în Monitorul României nr. 497 din data de 19 iulie 2010.
Renunţi la abonament, dar telefonul îl plăteşti
Conform legii, dreptul consumatorului la denunţarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrâns de nicio clauză contractuală sau înţelegere între părţi. Reprezentanţii ANPC atrag atenţia consumatorilor că sunt abuzive numai taxele de reziliere fără justificare economică, impuse de operatorul economic pentru a ţine consumatorul captiv. Adică dacă doriţi să renunţaţi la serviciul de telefonie şi mai aveţi câteva luni de abonament, sunteţi liber să o faceţi fără să achitaţi contravaloare abonamentului pentru lunile următoare.
În schimb, nu sunt abuzive clauzele care prevăd returnarea contravalorii unor beneficii acordate consumatorului la semnarea contractului, dacă valoarea acestora este cuantificabilă sau echitabilă prin raportarea la produse sau servicii similare de pe piaţă. Cu alte cuvinte, dacă doriţi să reziliaţi contractul de telefonie şi să păstraţi telefonul sunteţi nevoit să plătiţi valoarea telefonului.