Presa, in toate formele ei, se numara printre business-urile care au pierdut cel mai mult in timpul crizei: bani, oameni, calitate, credibilitate si, usor-usor, speranta in zile mai bune. "Mogulii" Vantu, Sarbu, Voiculescu si Patriciu sunt cei care fac ceea ce se mai poate numi business de presa in Romania. Prin ce au trecut ei in ultimul an? Fie au inlocuit profitul cu pierderi, au inchis sau au vandut, fie au zeci de cereri de insolventa adunate in mai putin de 1 an. Ce urmeaza pentru business-ul de presa in 2010?
In 2008, sa lucrezi in presa insemna siguranta. Un incepator primea in medie, un venit lunar net de 200 euro. Prima marire de salariu venea in circa 3 luni. Odata cu primul salt in leafa, apareau si primele contra-oferte de la concurenta: cateodata 3 deodata. Tirajele erau in crestere, ratingul trebuia sa urce, iar Internetul era de cucerit. Presa de business, de pilda, era in plina expansiune si se confrunta cu deficit de specialisti. Se scria si atunci despre criza, insa diferit: Criza pe piata jurnalistilor de business: prea multe titluri se 'bat' pe aceiasi oameni, titra DailyBusiness.ro in februarie 2008.
In primele 6 luni ale lui 2009, inca era bine pentru presa romaneasca: criza exista, insa in media, mai mult ca subiect de articol. In august anul trecut, exact in urma cu un an, Vantu restructura, Patriciu investestea, Sarbu vindea, iar Voiculescu consolida.
Cum au aratat la finalul lui 2009 afacerile mogulilor din Romania?
Pro TV SA, companie patronata de CME si condusa de Adrian Sarbu, care inglobeaza posturile de televiziune Pro TV, Pro Cinema, Acasa, Pro TV International sau Sport.ro, a iesit din 2009 cu afaceri de 125 milioane euro, in scadere cu 32% fata de 2008, pierderi de 1,4 milioane euro si peste 100 de angajati in minus.
Publimedia, compania de publishing a lui Sarbu, care editeaza titl