Instituţiile de învăţământ superior româneşti nu se află în primele 500 ale lumii, potrivit Top Webometrics care măsoară performanţele online. Absenţa instituţiilor academice româneşti din top se explică prin lipsa investiţiilor în site-uri performante.
Specialiştii explică lipsa istituţiilor din România din orice fel de top, prin faptul că universităţile nu ştiu să-şi facă reclama potrivită.
Costin Elefteriu, secretarul general al Ligii Studenţilor Români în Străinătate, susţine că există, cel puţin teoretic, o corelare foarte bună între clasamentul academic şi clasamentul pe internet. Dacă o universitate este puternică, dezvoltă activităţi de cercetare şi lucrări academice de calitate, atunci şi site-ul ar trebui să fie bogat în informaţii.
„În felul ăsta îţi creşte şi numărul de pagini. Prestigiul universităţii se traduce şi în numărul de link-uri către site", consideră Elefteriu. El mai spune că topul este foarte relevant pentru măsurarea prezenţei universităţilor în lumea globalizată a web-ului.
Ideile trebuie vândute bine
„E vorba, în primul rând, de un marketing prost gândit sau neadecvat al acestor instituţii. Noi, românii, nu ştim să ne vindem, iar asta e o observaţie general valabilă. Şi chiar dacă unii ştiu teoretic, nu se investeşte destul în acest lucru, adică în profesionalismul imaginii sau prezenţei online", susţine Elefteriu. Universităţile din străinătate pun mare preţ pe departamentul de relaţii publice şi marketing.
„Cred că poziţionarea universităţilor româneşti în acest clasament este un semnal de alarmă, sau, din contră, poate fi un stimulent. Globalizarea nu «iartă» nici piaţa educaţională, dimpotrivă. Astăzi, trebuie să faci performanţă ca universitate pe o piaţă mondială şi niciun aspect nu trebuie lăsat la voia întâmplării, cu atât mai puţin modul de prezentare şi ideea de a folosi la maximum potenţ