Şcolile pot alege pentru elevii de gimnaziu opţionalele de educaţie economică şi educaţie interculturală. Şi părinţii ar putea avea un cuvânt de spus. În timp ce religia este materie opţională, dar se află în trunchiul comun, la gimnaziu cele două materii se predau doar dacă li se face loc în orar.
Programa şcolară pentru educaţie economică la clasele a VI-a şi a VII-a este realizată din vara lui 2009. Programul educaţional a început însă în 2003, la iniţiativa organizaţiei Centrul Român pentru Educaţie Economică. Cu sprijin american de la Centrul de Educaţie Economică al Universităţii de Stat Hayward California, reprezentanţii Centrului român au redactat 20 de lecţii de economie pentru gimnaziu, iar în 2003-2004 curriculumul pentru gimnaziu a fost pilotat în 40 de şcoli din ţară.
Apoi, programa a fost adoptată de ministerul Educaţiei şi a fost tipărit şi un caiet al elevului. La Ministerul Educaţiei nu există o statistică a şcolilor care au optat pentru educaţie economică, fiindcă informaţiile se păstrează la nivelul inspectoratelor judeţene, declară secretarul de stat pe învăţământ preuniversitar, Liliana Preoteasa.
Părinţii pot alege
„Elevii sunt învăţaţi că orice lucru are un cost, nu neapărat în termeni de bani, ci, în termeni de oportunităţi: că pentru a avea ceva vor trebui să sacrifice altceva, poate că dacă vor vrea să meargă într-o excursie, vor fi nevoiţi să renunţe la o bicicletă sau la un telefon mobil dintr-o generaţie mai nouă", explică autoarea programei şcolare, Maria Lăcătuş. Totodată director de programe la Centrul Român pentru Educaţie Economică, ea spune că din cele 40 de şcoli pilot „au rămas în program aproximativ 60%.
Din 2007 au mai participat la programe de formare mai multe serii de profesori de gimnaziu şi toţi erau dornici să introducă în şcolile lor un asemenea program. Un program opţional se negociază atât c