Românii sunt obişnuiţi cu maşina de mari dimensiuni, în care intră familia,căţelul şi purcelul, plus bagajele aferente. Drept urmare, cele mai comercializate maşini de pe piaţa auto de la noi sunt Dacia Logan sau alte modele asemănătoare acestuia. Totuşi, criza economică şi scumpirea constantă a carburanţilor au orientat şoferii români către maşini de dimensiuni mici, cu motoare de numai trei cilindrii.
Protejarea mediului înconjurător a devenit o adevărată provocare pentru toţi constructorii auto. Maşinile produse de aceştia trebuie să îndeplinească anumite standarde ecologice care se traduc prin emisiile eliminate în atmosferă. Din acest motiv constructorii se văd nevoiţi să renunţe motoare mari poluatoare cu şase, opt, zece sau doisprezece cilindri şi să îşi întorcă privirea către motoarele cu trei cilindri.
Propulsoarele cu trei cilindri prezintă numeroase avantaje, printre care consumul de carburant redus, scăderea masei şi cheltuieli de producţie mai mici. Există însă şi dezavantaje: unităţile cu trei cilindri ies în evidenţă prin zgomotul şi vibraţiile produse în timpul utilizării.
Bătălia cilindrilor
Cel mai recent propulsor cu trei cilindri este cel introdus de Nissan pe noua generaţie a lui Micra. Acesta are o capacitate cilindrică de 1.2 litri şi funcţionează după principiul lui Miller. Prin această metodă, valva de admisie se închide mai târziu decât cea a unui motor cu patru cilindri, ceea ce face ca amestecul de aer cu carburant să ardă mai lent şi mai eficient. Emisiile produse de propulsorul celor de la Nissan sunt de 95 g/km, valori record pentru o unitate pe benzină de acest tip. Nici grupul Volkswagen nu a stat pe gânduri şi a introdus un agregat cu trei cilindri de 1.2 litri. Unitatea a debutat anul trecut odată cu noua generaţie Polo şi produce până la 105 de cai putere, iar emisiile sunt şi ele reduse. Acest propulso