În unele ţări, abaterile grave de la codul rutier te pot lăsa fără maşină sau te trimit direct la închisoare. În România, legea îi pofteşte pe vitezomani la exces: 90% scapă printr-o simplă contestaţie.
În ultimele săptămâni, pe şoselele româneşti pare că rulează un film de groază. Au devenit imagini de zi cu zi maşinile încolăcite în jurul copacilor, la viteze nebuneşti, precum şi ştirile în care un cărucior este spulberat pe trecerea de pietoni sau un tânăr beat lemn vrea să vadă câţi motociclişti poate omorî cu maşina. Recordurile de viteză surprinse de radar au căzut unul după altul: un tânăr de bani gata a rulat cu 248 km/h pe Autostrada Soarelui, făcându-l uitat pe un temerar din Buzău, care cu doar o săptămână înainte zbura printr-o localitate cu 230 km/h.
Poliţiştii de la Rutieră spun că vitezomanii au ajuns aproape imuni, pentru că legea poate fi driblată incredibil de uşor, iar amenzile sunt puse la colecţie de şoferi, în lipsa oricăror penalizări sau executări silite. În ţări precum Elveţia, Olanda, Finlanda, Canada, SUA, Australia, dar şi în cele mai puţin dezvoltate, precum Serbia sau Ucraina, depăşirea exagerată a vitezei legale este pedepsită drastic: se ajunge la confiscarea maşinii sau la închisoare fără drept de apel. În Elveţia, sistemul de amenzi care se raportează la veniturile şoferului îi face pe vitezomani să înghită în sec. Un multimilionar a spart recent recordul: amendă de 290.000 de euro pentru 176 km/h într-un Ferrari.
În România, cea mai aspră sancţiune pentru viteză este în cazul depăşirii limitei cu peste 50 km/h: amendă între 540 şi 1.200 de lei şi reţinerea permisului pentru 90 de zile.
Descurajare, zero
În practică, lucrurile stau cu totul altfel, ne-a explicat comisarul-şef Costin Tătuc, de la Poliţia Rutieră. În jur de 90% din cei cărora le sunt reţinute permisele formulează plângeri în instanţă şi co