Ramadanul a inceput miercuri in Indonezia insotit de o campanie puternica de marketing ce aminteste de modul in care sarbatorile de iarna au fost mutilate de occidentali. Inceputul acestei sarbatori a fost umbrit de mercantilismul aflat in crestere in aceasta tara, care detine cea mai numeroasa populatie musulmana, si de amenintarile violente venite din partea grupurilor fundamentaliste, ne informeaza El Mundo.
Un nou conflict s-a iscat intre adeptii traditiei musulmane, conform careia interdictia de a manca, de a fuma si de a intretine relatii sexuale intre rasaritul si apusul soarelui are un rol purificator, si membrii bogati ai clasei de mijloc, alaturi de gruparile islamiste.
Mai multe centre comerciale din Jakarta si-au impodobite fatadele cu decoratiuni baroce care amintesc de lumea araba si au pregatit o serie de oferte si reduceri pentru aceasta perioada, utilizand tehnici de marketing asemenatoare celor practicate de occidentali pentru sarbatorile de iarna.
Principalele canale de televiziune din Indonezia au pregatit programe speciale pentru aceasta sarbatoare, intr-un stil asemanator celui "islamic pop". Spatiile publicitare sunt incarcate de referinte la Ramadan, reamintind ca aceasta perioada trebuie sa fie una in care familiile si prietenii isi ofera intre ei cadouri, se reunesc in aceeasi casa si sfarsesc intalnirile cu mese copioase.
In acelasi timp, membrii gruparii radicale "Frontul Aparatorilor Islamului" (FPI) au mobilizat un numar de 5.000 voluntari care vor trebui sa monitorizeze orice bar care se deschide in timpul noptii de Ramadan, sub amenintarea explicita de a fi atacat.
Profesorul Abdul Kadir Riyadi, din cadrul Institutului de Studii Islamice, a scris recent un articol de opinie in ziarul "The Jakarta Post", in care s-a pozitionat impotriva ambelor extreme, amintind ca "Ramadanul e