“De ce sunt mai ieftine”, “cine le face”, “oare sunt de bune calitate” – toate acestea sunt intrebari pe care romanii si le pun atunci cand, mai mult fortati de un buget tot mai stramtorat, pun in cosul de cumparaturi produse marca proprie a retailerilor. Ce sanse au marcile private de a fi considerate produse de calitate?
“Numarul produselor sub marci private va creste in viitor pe masura ce consumatorii au devenit mai sensibili la pret, cautand alternative mai ieftine. De asemenea, grandul de penetrareal acestora va creste datorita expansiunii marilor retaileri – Rewe (Selgros, Penny Market, Billa) si Schwartz (Kaufland)”, este de parere Milos Ryba, senior retail analyst in cadrul Planet Retail, companie de consultanta in domeniu, cu sediul la Londra.
Piata marcilor private din Romania, nascuta atat ca alternativa pentru cei cu venituri mici, dar si pentru fidelizarea clientilor, a inceput sa-si faca tot mai mult loc pe rafturile din magazine, propulsata de lupta acerba dintre retaileri pentru cel mai mic pret, dar si de expansiunea agresiva a marilor retaileri, precum Carrefour, Rewe, Metro sau Kaufland. Produsele marca private sunt fabricate de producatori locali sau straini exclusiv pentru marile lanturi de magazine, fiind de regula cu 20% mai ieftine decat echivalentele din gamele lor.
“Perceptia romanilor cu privire la marcile private este tipica pentru pietele in dezvoltare din regiunea Europei Centrale si de Est. Cu toate acestea, am observat ca in cazul pietelor mai mature, precum Cehia si Polonia, perceptia consumatorilor s-a imbunatatit in ultimii ani, evolutie pe care ne asteptam sa o aiba si Romania”, spune pentru Wall-Street Milos Ryba. [Citeste Batalia marcilor private: Real bate Carrefour in Polonia].
Evolutie care insa in pietele mai mature s-a bazat pe promovarea produselor autohtone, “carligul” necesar pentru a atrage