Ministerul Apărării Naţionale caută soluţii pentru înlocuirea avioanelor de luptă MiG 21 LanceR, care ar trebui scoase din exploatare, întrucât le expiră durata de viaţă.
Ultimele avioane de acest tip ar trebui retrase în anul 2013. Pentru a asigura cel puţin serviciul de poliţie aeriană, specialiştii MApN încearcă prelungirea resursei de zbor la un număr redus de avioane LanceR - C (varianta aer-aer), astfel încât să poată zbura şi dincolo de anul 2013. O asemenea operaţie ar fi posibilă, în ciuda faptului că toate motoarele avioanelor LanceR aflate încă în funcţiune au fost deja reparate de câteva ori.
Vezi cum a ajuns România să nu aibă avioane de lupta
Costurile pentru „reşaparea" unui MiG se ridică la circa 1,2 milioane de dolari. Astfel, „viaţa" avionului ar putea fi prelungită cu câteva sute de ore de zbor.MApN încearcă o asemenea soluţie de compromis, deşi are oferte „de criză" pentru achiziţionarea de avioane noi.
Oferte refuzate
Motivul invocat oficial pentru a nu analiza ofertele este acela că Guvernul României nu are bani să cumpere avioane de luptă în anul 2010. Acest argument este însă valabil numai pentru avioanele F-16 Block 25, second hand, oferite României de Guvernul SUA, care ar fi costat 1,3 miliarde de dolari, dintre care 750 de milioane ar fi trebuit plătite chiar în acest an. Drept răspuns la cererile de informare formulate de MApN, celelalte oferte înaintate României se referă la avioane Typhoon şi Gripen, iar propunerile înaintate MApN includ şi perioade de graţie de cel puţin doi ani, în care partea română nu ar fi obligată să plătească nimic. Gripen este un avion produs de firma suedeză Saab, iar Typhoon este realizat de grupul european Eurofighter, din care fac parte Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie.
Contra aceleiaşi sume, de un miliard de euro, Gripen oferă 24 de avioane noi, iar Eurofighter p