Mai întâi, câteva cuvinte despre persona jul aflat în spatele uneia din cele mai spectaculoase demersuri de istorie literară şi culturală la care, eu unul, am asistat în ultima vreme. Se numeşte Lindsay Waters şi este redactor executiv pentru „humanities" la Harvard University Press.
Cartea pe care a girat-o, A New Literary History of America (2009), a fost tipărită în cadrul diviziei Belknap Press a faimoasei edituri. Coordonatorii propriu-zişi sunt Greil Marcus şi Werner Sollors, personalităţi binecunoscute în zona studiilor literare şi culturale. Greil Marcus şi-a dobândit notorietatea pentru investigaţiile din zona muzicii rock şi punk, din perspectiva căreia explorează arhetipuri ale civilizaţiei americane contemporane. Cel puţin două dintre ele, Mystery Train (1975) şi Lipstick Traces. A Secret History of the 20th Century (apărută iniţial în 1989 şi republicată de curând la Harvard University Press), l-au plasat între pionierii abordărilor transculturale. Ceea ce mi-l face cu adevărat simpatic e cartea recentă, dedicată unuia din „monştrii sacri" ai muzicii rock, Van Morrison (pe care, ca fan împătimit al lui Van the Man, abia aştept s-o citesc!)
Celălalt co-autor e Werner Sollors, specialist în literatură africană şi afro-americană. Beyond Ethnicity (1986) şi Neither Black nor White yet Both (1997) l-au impus drept figură centrală în sfera cercetărilor asupra rasei şi a ecourilor acestui subiect în literatură şi în spaţiul reflecţiei sociale. Deşi abordează teme intens ideologizate, Sollors refuză dogmatizarea discursului, contrapunându-i o viziune antro-pocentristă, cu insistenţă pe valorile fundamentale ale umanităţii dobândite de evoluţia civilizaţiei uxversale.
Munca acestor experţi a beneficiat de sprijinul, energia şi - aş îndrăzni să spun - viziunea unuia din marii editori americani, un fel de rebel al tuturor