- Politic - nr. 607 / 13 August, 2010 De aici o prima sursa si conditionarea legitimitatii politice a actualei puterii, sursa regasita in mecanismele functionarii regimului politic democratic, in mod implicit a statului democratic (in Constitutia Romaniei nu se regaseste aceasta sintagma, subintelegandu-se caracterul democratic al statului), ca forma a puterii executive, care surprinde raportul dintre stat si modul de percepere si obiectivare a democratiei, ceea ce impune existenta unei reale democratii, care, la randul sau, presupune respectarea principiilor statului de drept, in mod deosebit a dreptului constitutional, tot mai des incalcate Asa cum se poate deduce, legitimitatea puterii politice, fundamentata, dupa cum am aratat in articolul anterior, pe raportul dintre stat si societate, mai precis, dintre guvernanti si guvernati, presupune mai multe resurse variabile independente, exprimate in matematica printr-o ecuatie de regresie (valoarea variabilei dependente), adica a legitimitatii, fiind conditionata de valorile variabilei independente, cu un registru complex si polimorf, deopotriva, intern si extern, care se subintelege ca, cu cat creste probabilitatea realizarilor si asteptarilor din partea guvernantilor de catre guvernati, a optimului politic, dupa cum denumim noi performantele politice ale celor aflati la putere, cu atat creste legitimitatea, iar in sens invers, ilegitimitatea. De asemenea, se poate deduce ca, cu cat conditionarile sunt mai numeroase (registrul asteptarilor din partea celor guvernati), cu atat legitimitatea devine mai improbabila, si invers, cu cat conditionarile sunt mai limitate si evident acceptate si percepute in mod dezirabil si posibil de a fi realizate, cu atat probabilitatea legitimitatii este mai mare. Intr-un asemenea context probabilistic, putem anticipa ca legitimitatea traditionala si religioasa este mai probabila sub ra