Singurul lungmetraj românesc prezent la Anonimul, bazat pe o nuvelă, se bate cu unul realizat de polonezi, din care învăţăm că nimic nu e gratis pe această lume.
Mai degrabă o comedie cenuşie, decât neagră", "cel mai ploios film din România", "realizat într-un sat rupt de lume". Astfel a caracterizat actorul Dorian Boguţă "Caravana cinematografică", de Titus Muntean, singurul lungmetraj românesc din competiţia de la Anonimul.
Scenariul se bazează pe o nuvelă de Ioan Groşan, iar povestea avea sare şi piper, de la replici spumoase la o scenă remarcabil de violentă. Acţiunea se articulează în jurul activistului Tavi (Dorian Boguţă), care vrea să îndoape cu filme de propagandă locuitorii unui sat ardelean, care ar face orice ca să-l vadă plecat. Numai că, odată ce o cunoaşte pe învăţătoare (Iulia Lumînare), nu se dă dus cu una, cu două.
Tuşele sunt însă îngroşate în mod nenecesar, culminând cu o secvenţă ce implică un dialog în proximitatea unei toalete săteşti. Iar scena brutală, care ar fi trebuit să fie climactică, frapează prin artificialitate.
Filmul glisează de la un incident la altul, are umor de limbaj, dar tensiune ba, şi comicul nu te distrage de la observaţia erorilor structurale.
Ricoşeu de personaje
Debutul în lungmetraj al cineastului Pawel Borowski, "Zero", filmul polonez din competiţie, este o încrucişare nefericită între "Babel" şi "Ziua cârtiţei". I s-a mai spus şi "Crash-ul polonez".
Meritul său principal este că a conferit un loc de muncă multor actori polonezi. Niciun personaj nu are nume, ci doar "funcţie" sau apartenenţă - de tipul fiica vânzătorului de ziare - şi principiul este că ricoşăm dintr-un personaj în altul şi trecem de la un incident la altul, relaţiile dintre personaje clarificânduse pe parcurs. Un star porno vrea să facă un avort, un medic mai în vârstă ap