Roman Polanski a terminat cel mai recent film al său într-o închisoare elveţiană.
Maşinile părăsesc pe rând un feribot ajuns la destinaţie. Cala s-a golit, dar un BMW 4x4 rămâne pe loc. Lucrătorii de pe feribot îl cercetează nu e nimeni la volan. Într-un final, maşina e ridicată, fără ca noi să ştim ce e cu ea, cine fusese la volan şi de ce.
Aşa începe The Ghost Writer / Marioneta, cel mai recent film al lui Roman Polanski, un thriller politic subtil, adaptare a romanului The Ghost al lui Robert Harris (tradus şi la noi de Editura All sub titlul Marioneta). Termenul ghost writer, tradus mot-ŕ-mot prin scriitor fantomă, îl desemnează pe cel care redactează memoriile unei personalităţi şi le aduce într-o formulă publicabilă.
Autorul cărţii astfel obţinute este personalitatea în cauză, ea primeşte toţi laurii pentru calitatea scriiturii, în timp ce scriitorul din umbră o traducere mai inspirată pentru ghost writer nu are parte de nici o recunoaştere, mulţumindu-se cu banii plătiţi de editură sau chiar de personalitatea însăşi.
Personajul principal al filmului lui Polanski este un astfel de scriitor din umbră, tocmit să redacteze memoriile unui ex-premier britanic. Predecesorul său, un om de încredere al fostului prim-ministru, fusese găsit înecat şi se presupunea că a căzut din feribot aşa se explică prezenţa maşinii goale de la începutul filmului. Scriitorul (Ewan McGregor), al cărui nume nu este dezvăluit pe tot parcursul filmului, se mută în casa de vacanţă a politicianului, situată pe o insulă din Atlantic, în apropierea coastei americane. În casa care e mai degrabă o fortăreaţă, personajul nostru face cunoştinţă cu omul în ale cărui memorii trebuie să facă ordine un bărbat şarmant, dar cam superficial (Pierce Brosnan), cu soţia acestuia o femeie puternică şi inteligentă (Olivia Williams) şi cu asistenta premierului ş