70 de rafinării clandestine din Kurdistanul irakian alimentează piaţa neagră a hidrocarburilor. Acest comerţ ilegal încalcă embargoul impus de ONU şi dă bătăi de cap Guvernului de la Bagdad.
Până nu demult, Statele Unite au închis ochii în privinţa comerţului ilegal cu petrol irakian, mai ales în privinţa celui provenit din Kurdistan. Din 1991 încoace, Washingtonul a protejat prin toate mijloacele autonomia acestei regiuni din nordul Irakului şi a trecut cu vederea excesele politicienilor locali. Acum, însă, după ce ONU a înăsprit, în luna iunie, embargoul asupra Iranului, contrabanda cu petrol a început să deranjeze.
Citiţi şi:
O nouă pată de petrol în Golful Mexic
Autorităţile de la Bagdad cunosc bine problema, dar nu pot interveni într-o regiune asupra căreia au control doar pe hârtie şi pe care liderii locali o neagă. Oricum, după ce „The New York Times" a publicat o anchetă pe această temă în care erau direct acuzate că favorizează traficul de produse petroliere cu Iranul, autorităţile din regiunea kurdă şi-au luat angajamentul să înăsprească controalele la frontieră.
„Minunea", după cum au aflat aceiaşi ziarişti, a durat câteva săptămâni, traficul reluându-se, e drept, ceva mai ferit şi într-un ritm mai scăzut. Camioanele-cisternă urcă zilnic spre Haji Homaran, unul din cele trei posturi de frontieră între Kurdistanul irakian şi Iran. Ajunse acolo, cisternele intră direct în zona securizată de aşteptare.
Embargou încălcat
De când cu sancţiunile impuse de comunitatea internaţională, producţia internă din Iran nu mai face faţă cererii. Petrolul din Kurdistan nu este însă destinat doar pieţii interne iraniene. Camioanele-cisternă cu petrol de contrabandă ajung până la Bandar Abbas, unul din porturile iraniene din Golf.
De acolo, „marfa" umple petroliere provenite din Malaysia, China şi chiar d