Cine dintre noi nu a auzit in jur expresii de genul: "romanii nu or sa se schimbe niciodata" sau "la noi nu o sa vedem niciodata ce este la altii" etc. Ne-am obisnuit cu asemenea viziuni deloc optimiste si chiar daca nu suntem intru totul de acord cu ele, nu le mai dam atentie.
Este pana la urma dreptul fiecaruia sa vada jumatatea plina sau goala a paharului ... Actuala criza da si mai mult apa la moara celor care nu vad cu ochi buni nimic.
Ziaristii, formatori de opinie cum pe drept cuvant sunt numiti, contribuie si ei la starea de spirit generala a unei natiuni. Fie ca este vorba de presa scrisa, fie ca vorbim de mijloacele audio-vizuale, concurenta obliga ca produsul finit sa fie cat mai atractiv. Teoretic, acest lucru ar trebui sa conduca spre un rezultat pozitiv. Stim deja cu totii ca nu este asa. Si asta pentru un motiv banal: stirile proaste se vand mai bine!
A nu se intelege din asta ca as fi adeptul unei prese care sa prezinte problemele serioase ale tarii pe ritmurile unui slagar. Am avut asa ceva pana in '89 si ne-a ajuns. Am urmarit insa la televizor si in alte tari - afectate si ele de criza - felul in care este abordata aceasta serioasa problema. Discutiile privind aspectele economice se poarta numai cu specialisti, iar scopul emisiunilor este in mod vadit acela de a explica sau a gasi solutii.
Si in alte tari, diferite categorii sociale sunt serios afectate de criza, dar inducerea unei isterii generale nu face parte din politica unui post serios de televiziune.
Desigur, si la noi se fac demersuri jurnalistice remarcabile in acest sens. Nu putem sa nu observam totusi, atat in domeniul audio-vizual cat si in presa scrisa, o adevarata inflatie de stiri cu caracter catastrofal. Daca intr-un judet sunt inundatii, pe ecranul televizoarelor apare scris "Romania sub ape". Temperaturile ridicate sunt a