Înainte de a vă angaja într-o ţară europeană trebuie să ştiţi câteva din drepturile legale pe care le aveţi.
În condiţiile în care numărul disponibilizărilor creşte de la o zi la alta, şomajul dublându-se în numai un an şi jumătate, tot mai mulţi români decid să plece la muncă în străinătate. Autorităţile atrag însă atenţia să evitaţi munca la negru, deoarece pierdeţi toate beneficiile sociale, fie că este vorba de asigurări de sănătate, de pensie sau de indemnizaţii de maternitate.
Odată cu intrarea României în Uniunea Europeană, românii care lucrează într-o ţară din Spaţiul Economic European (SEE - care cuprinde statele membre UE, Norvegia, Islanda şi Lichtenstein) pot beneficia de toate drepturile stabilite prin legislaţia comunitară. Potrivit Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), drepturile fundamentale de care beneficiază orice persoană care lucrează în SEE sunt cel de a-şi alege în mod liber profesia, cel de a face parte dintr-un sindicat şi cel de a face grevă.
Mai mult decât atât, ca şi angajat legal în străinătate, aveţi dreptul să negociaţi salariul, condiţiile de muncă, precum şi drepturile şi obligaţiile pe care le aveţi faţă de firmă. În condiţiile în care se încheie un contract de muncă cu angajatorul, acesta este obligat să plătească angajatului salariul prevăzut în contract, orele suplimentare, precum şi să acorde concediul legal sau zilele libere prevăzute de legislaţia muncii din ţara respectivă. Odată semnat contractul de muncă, în calitate de salariat aveţi dreptul la următoarele prestaţii şi ajutoare sociale: prestaţiile de boală, indemnizaţiile de maternitate şi de paternitate, indemnizaţiile de invaliditate, prestaţiile pentru limita de vârstă, prestaţiile de urmaş, prestaţiile în cazul unor accidente de muncă şi boli profesionale, ajutoarele de deces, ajutoarele de şomaj, prestaţiile oferite îna