Marius Nicoară (stg.), fost preşedinte al CJ Cluj: Nokia nu a venit aşa deodată. Mai întâi a fost Emerson. Mai târziu am aflat de la cei de la Emerson că au fost contactaţi discret de Nokia pentru a vedea cum se mişcă treaba, dacă sunt mulţumiţi.
De câţiva ani, Clujul este polul investiţiilor din România. Intrarea pe piaţa locală a concernului finlandez Nokia a schimbat faţa judeţului. Dacă nu ar fi fost criza, cel puţin zece companii care lucrează pentru concernul finalndez de telefonie mobilă ar fi fost acum prezente în Cluj, iar investiţiile ar fi sărit de 2 mld. euro în doar câţiva ani, potrivit lui Marius Nicoară, omul care a adus Nokia la Cluj pe vremea în care era preşedinte al Consiliului judeţean. Dar timpul nu este pierdut, iar criza va trece - oricum investiţiile sar de 1 mld. euro, arată el. Cum a reuşit Clujul să devină un magnet pentru investiţii şi care este exemplul pe care îl poate oferi judeţul şi altor zone din România care acum suferă pentru că nu au fabrici, locuri de mună şi nici venituri la buget? Care este secretul?
"Să ai un program coerent, să fii serios şi să ai un nume bun", rezumă Marius Nicoară (52 de ani).
20 de milioane de euro, facilităţi pentru Emerson şi Nokia
Când, în 2004, a ajuns preşedinte al Consiliului Judeţean Cluj, în judeţ era un singur parc industrial (Tetarom 1 care aparţine Consiliului - n.n.) şi acela terminat doar în proporţie de 70%. Numai că parcul nu avea clienţi.
"Vechiul consiliu judeţean credea că, dacă ai pregătit un teren, poţi să tratezi totul ca pe un business imobiliar - închiriezi terenul foarte scump şi aştepţi banii. Or, nu ăsta este rolul unei instituţii, ci acela de a oferi facilităţi. Noi am invitat firmele, fie prin Agenţia Română de Investiţii Străine (ARIS, acum desfiinţată - n.n.), fie prin cunoştinţele pe care le aveam, să investească oferindu-le facilităţi la preţu