Termenul eticheta se refera la un cod conventional al bunelor maniere si se aplica persoanelor fizice. Termenul protocol se refera la regulile de eticheta pentru per-
soanele juridice (guverne, companii, organizatii politice, etc.)
In practicarea comertului, la orice nivel, regulile de eticheta sunt extrem de importante, in special cele care formeaza prima impresie. E foarte usor sa creezi o impresie buna, dar, de multe ori, e aproape imposibil sa "repari" o proasta prima impresie.
Contactul cu clientela e sursa tuturor succeselor sau insucceselor in lumea afacerilor.
Sfaturi pentru o buna relatie cu brokerul
Succesul incepe si cu telefonul
Incepand cu telefonul la care raspunde salariata receptionista a companiei sau patronul, totul poate lua aripi or poate esua.
"Alo, ce doriti?", desi o forma consacrata in Romania, nu este deloc potrivita. Ca materie de practici consacrate, cel care raspunde la telefon, trebuie sa identifice, obligatoriu, locul si persoana sa, intr-o maniera placuta, incurajatoare:
"Buna dimineata! Compania ABC. Vorbeste Maria Popa. Cu ce v-as putea ajuta astazi?"
Contactul personal, cu clientul care intra in pravalie, birou, atelier, trebuie, de asemenea, sa radieze bunavointa, competenta cu accent pe notiunea ca acest client se poate astepta la un serviciu de calitate si ca a ales bine locul unde se adreseaza:
"Buna dimineata, domnule! Eu sunt Ion Ionescu si imi face placere sa va intalnesc. Cu ce va pot fi de folos, astazi?"
Documentatie, devize, termene de livrare
Indiferent care e subiectul, fii perfect documentat, in materie de pret, conditii de garantie, marca, etc. Nu e nimic mai enervant pentru un client, decat sa afle ceva de tine, la telefen, si dupa ce se deplaseaza la locul tau de lucru sa afle cu totul