Cele doua mari sarbatori inchinate Fecioarei Maria, Santamaria Mare sau Adormirea Maicii Domnului (15 august) si Santamaria Mica - Nasterea Maicii Domnului (8 septembrie) marcheaza, in conceptia noastra, sfarsitul verii.
In cea a taranilor, inceputul toamnei. Ba mai mult, ei spun ca Schimbarea la Fata (Probajeniile, din 6 august) este prima sarbatoare de toamna, ca in ziua aceea "sa probaze frunza si iarba", adica fiind ocarate (probazate), frunza si iarba ingalbenesc si se usuca, iar socotelile astronomilor sunt asa, mai de forma, albastrul cerului incepand sa se schimbe din 6 august si nu la data fixa de 23 septembrie, echinoctiul de toamna, cand ziua este egala cu noaptea. Or, credintele taranilor se bazeaza pe observatii minutioase ce s-au sedimentat de-a lungul mileniilor si sunt demne de crezare.
Calendarul agricol
In sprijinul credintei lor vine si bogatul, incarcatul calendar agricol de adunare a recoltelor. Astfel, pana la Santamarie Mare se culeg usturoiul si ceapa, se culeg pastaile (fasolea verde), se insira pe ata si se pune la uscat, sub streasina casei. Aceasta fasole uscata cu teci cu tot este o mancare medicament pentru bolnavii de rinichi, guta si diabet, fiind un bun diuretic. Se strang poamele de vara: merele, perele, prunele (albastrelele, albaute, fortase) si se pun la fermentat pentru tuica. Se termina treieratul graului de toamna si facutul fanului. Se culege canepa de vara si se pune la topit in toptila sau balta (o groapa facuta anume si umpluta cu apa). Pana la Santamaria Mica trebuie sa se fi terminat de facut otava pentru ca incep sa creasca umbrele, iar dupa Santamaria Mica, orice musuroi face umbra si otava se usuca foarte greu.
Cele doua Santamarii inglobeaza o perioada de mai bine de cinci saptamani (1 august-8 septembrie) daca luam in calcul si postul de doua saptamani (1-15 august). Culesul ro