Lipsa de bani sau imposibilitatea de a se mai imprumuta de la banci ii pun pe clientii bancilor, in cele mai multe cazuri, in imposibilitatea de a rambursa anticipat creditele contractate in trecut, desi comisionul de rambursare anticipata a fost eliminat de mai bine de o luna.
Romanii abia mai au bani sa isi plateasca ratele la credite, astfel ca sfera clientilor care se gandesc la refinantare este tot mai restransa, mai ales dupa reducerea salariilor din sectorul public cu 25% si a majorarii cotei TVA la 24%. “Dupa o luna si jumatate de la eliminarea comisionului de rambursare anticipata, rambursarile se situeaza la acelasi nivel ca inainte, chiar cu o usoara scadere la nivelul creditelor negarantate”, explica Radu Topliceanu, director executiv al ariei de clienti persoane fizice in cadrul Raiffeisen Bank.
El sustine ca, desi se discuta intens despre refinantare in contextul aplicarii OUG 50/2010, care prevede eliminarea comisionului de rambursare anticipata pentru creditele cu dobanda variabila, actorii pietei care vesteau un “boom” al refinantarilor uita sa isi puna intrebarea daca clientii au sau nu bani.
“Decizia de a rambursa anticipat nu depinde in primul rand de existenta sau nu a unui comision, ci de faptul de a avea sau nu banii necesari. In varianta refinantarii, mai ales pentru credite garantate, trebuie spus ca in multe cazuri clientii nu au, in conditiile de piata actuale, o astfel de optiune – fie pentru ca valoarea actuala a garantiei nu mai acopera soldul creditului, fie pentru ca gradul de indatorare este astazi prea mare (pentru ca, de exemplu, veniturile titularului au scazut)”, explica Topliceanu.
Bancile sunt obligate, conform prevederilor din OUG 50/2010, sa elimine comisionul de rambursare anticipata pentru toate creditele cu dobanda variabila, fie ca este vorba de imprumuturi acordate in trecut, fie ca se discuta