Reducerile salariale, creşterea şomajului şi a TVA şi criza din imobiliare au dus şi în acest an la o scădere a vânzărilor de mobilă de peste 10%. Piaţa internă de profil îşi va reveni în cinci-şase ani, odată cu redresarea construcţiilor, estimează principalii retaileri de amenajări de locuinţe.
Deşi au trecut aproape doi ani de la izbucnirea crizei financiare, vânzările de mobilă continuă să scadă constant, ca urmare a faptului că sectorul imobiliar nu „mişcă" încă aproape deloc. „Piaţa internă de profil este în scădere cu aproximativ 20%, regres asemănător ca şi cel înregistrat anul trecut. Acum oamenii sunt mult mai atenţi la modul cum îşi cheltuie banii", a declarat Cornel Oprişan, directorul general al Ikea România.
Nici pentru anul viitor Oprişan nu este prea optimist, el estimând că piaţa îşi va reveni în cel puţin cinci ani. „Piaţa va ajunge la nivelul atins în anul 2008 în cinci-şase ani. Atâta vreme cât nu se mai construieşte, nici vânzările de mobilă nu au cum să-şi revină", a punctat şeful Ikea în România.
Referitor la vânzările retailerului în România, Oprişan a declarat că acestea sunt în stagnare faţă de anul trecut, dar crede ca din luna septembrie acestea să crească foarte mult, ca urmare a politicii de reducere de preţuri în medie cu 12% la peste 4.000 de produse din portofoliul Ikea.
Dan Şucu, preşedintele Mobexpert, este un pic mai optimist şi afirmă că piaţa a scăzut cu 10-12% de la începutul anului. „Competitorii cei mari nu au scăzut însă în ritmul pieţei. De exemplu, noi am înregistrat în primul semestru chiar o creştere de câteva procente faţă de aceeaşi perioadă din 2009", spune Şucu. Referitor la planurile de viitor ale Mobexpert, Dan Şucu ne-a declarat că, momentan, rămâne doar la cele 11 magazine mari.
Exportatorii o duc mai bine
Dar cum fac faţă crizei interne comercianţii de mobilă? Prin reduceri subs