În judeţele din vestul ţării transporturile de persoane par să aibă un alt curs decât în restul ţării. Companiile, care fie că au 3 sau 170 de autovehicule destinate transportului de persoane, au găsit contracte auxiliare pentru acoperirea riscurilor şi fluctuaţiilor din transporturile pe rutele regulate, iar unele firme s-au specializat în această direcţie. Este vorba de contractele cu unităţile de producţie din judeţele respective, care angajează mii de oameni ce trebuie să ajungă zilnic la locul de muncă. În funcţie de specificul fabricii: de componente auto, textile, încălţăminte sau mase plastice, la fiecare unitate există între 1 şi 3 schimburi de lucru zilnice.
"Un element pozitiv în contextul actual? Faptul că avem aproape numai convenţii de transport, unele sunt contracte vechi de aproape 10 ani, cu 30 de fabrici", a declarat Vasile Covaci, directorul companiei Trans FDC Company din Arad. El deţine o flotă de 34 de microbuze Mercedes Sprinter cu care realizează doar transporturi de muncitori sau curse speciale.
"Chiar dacă avem contracte bune, profitabile, convenţiile nu sunt chiar sigure. Concurenţa continuă. Transportul tot timpul este profitabil, dacă toată lumea şi-ar vedea de lucru şi nu ar încerca să cuprindă şi rutele altor transportatori. Pentru a păstra contractele trebuie să fii serios, să ai punctualitate şi şoferi decenţi", a spus Covaci. Compania, care transportă zilnic mai mult de 2.000 de muncitori către fabricile din judeţul Arad, se confruntă pe lângă concurenţa acerbă pe rutele către fabrici şi cu amenzile primite din cauza şoferilor. Covaci a precizat că în urma aprobării Ordonanţei de Urgenţă 34/2010 care combate transporturile ilicite, a primit mai multe amenzi din cauza şoferilor, care transportă suplimentar şi alte persoane, pe lângă cele din cadrul convenţiilor speciale.
"Este o lege bună, dar cu două tăişuri