Un automobil electric – EV – pur nu consumă niciun pic de combustibil şi nu emite nimic. Nici CO2, nici alte gaze. Însă a spune că nu poluează cu nimic este uşor eronat.
Un automobil electric - EV - pur nu consumă niciun pic de combustibil şi nu emite nimic. Nici CO2, nici alte gaze. Însă a spune că nu poluează cu nimic este uşor eronat. De ce? Pentru că folosind curent electric, producerea acestuia a emis CO2. Mai mult sau mai puţin.
Un studiu la nivel european din anul 2007 - din păcate, cel mai nou diponibil - ne arată că producerea curentului electric prin termocentrale - cazul României - pe cărbune, înseamnă o emisie de CO2 de 1.096g/KWh. Dacă folosim gaz scade dramatic la 523g CO2/KWh. Evident că la hidro, nuclear sau eoliană, emisiiile sunt foarte mici. Atenţie, dacă ne uităm la producţia pe lemn sau alt tip de biomasă, emisiile sunt cele mai mari, depăşind 1.500 g CO2/KWh.
România, la o medie de 566 g CO2/KWh, este undeva la mijlocul Europei, dar peste media UE. Marii campioni se numesc Franţa (40 de grame, majoritatea nucleară), Suedia (18), Elveţia (15) şi Norvegia (cinci grame) care produce majoritar pe hidro. În aceste ultime ţări, este corect să afirmi că un EV este green. Însă într-o ţară precum România, acelaşi EV va polua totuşi.
Marea întrebare este cât? Depinde de cum este obţinută energia electrică. Depinde şi de EV, de autonomia acestuia, de cât de eficientă este bateria şi motorul electric. Deocamdată, nu există o formulă de calcul a emisiei de CO2/km care să facă comparabile cifrele cu o maşină clasică.
Dar va veni cât de curând. Colegii noştri de la revista CAR au făcut nişte calcule şi au descoperit că în Franţa emisia este de doar 12 g CO2/km, în timp ce într-o ţară eminamente pe centrale de cărbune se ajunge la 128 g/km. Media UE este de 62 g/km. Deşi pentru România nu există nici o cifră oficială, noi o bănuim p