"Mi-am luat o zi doar ca să merg cu agenţii de vânzări pe teren. Atunci când le spuneam clienţilor că pentru un produs nu avem promoţie, nu voiau să îl cumpere", povesteşte Shachar Shaine, preşedintele United Romanian Breweries Bereprod, producătorul berilor Tuborg şi Skol, al sucurilor Granini şi Orangina şi al apei minerale Bilbor.
Într-un an apetitul pentru bunurile de larg consum a fost puternic afectat de criză, promoţiile rămânând una dintre puţinele modalităţi prin care producătorii încearcă să-şi menţină vânzările în volum la nivelul celor din anii de boom economic.
Constatarea lui Shachar Shaine este împărtăşită şi de alţi manageri din industria alimentară care se confruntă cu aceeaşi problemă. Clienţii, respectiv distribuitorii sau magazinele, nu mai vor să cumpere produsele care nu au oferte promoţionale, pentru că, pe fondul crizei economice şi a scăderii puterii de cumpărare, sunt căutate tot mai mult produsele ieftine şi ofertele.
"Nu mai vindem niciun produs fără promoţii de 10%-20%", a declarat recent Radu Timiş, proprietarul producătorului de mezeluri CrisTim - un business de peste 85 mil. euro. El a adăugat că fenomenul, în creştere de la finalul anului 2008 - moment în care criza economică a început să fie resimţită pe plan local, a luat amploare în special după creşterea taxei pe valoare adăugată de la 19% la 24%. Această creştere a TVA a determinat o scădere bruscă de 7% a vânzărilor CrisTim în luna august a acestui an după o menţinere a acestora în prima jumătate a anului. Acesta este motivul pentru care majoritatea producătorilor din industria alimentară au decis să nu absoarbă creşterea TVA şi să nu realizeze noi oferte promoţionale dedicate special bugetarilor după ce salariile acestora au fost reduse cu 25% în vara acestui an.
"Nu am făcut oferte speciale pentru reducerea salariilor la bugetari, deoarece preţuri