Patria Credit, o instituţie financiară nebancară, controlată de omul de afaceri Horia Manda prin fondurile de investiţii Romanian American Enterprise Fund şi Balkan Accesion Fund, a ajuns să vândă lunar în medie 350 de credite de valoare mică, cu o valoare cumulată de circa două milioane de euro.
"În medie, vindem lunar cam 350 de credite, dar ar trebui să urcăm spre 450 de credite până la sfârşitul anului. Creditele sunt de valoare mică, de 5.500-6.000 de euro", spune Bogdan Merfea, 52 de ani, directorul general al Patria Credit.
Compania este specializată în operaţiuni de micro-finanţare, activând în general în oraşele mici şi zonele rurale şi operează în prezent o reţea de 35 de unităţi. Până la sfârşitul anului, reţeaua ar trebui să ajungă la 41 de unităţi. Merfea spune că fiecare unitate din mediul rural deserveşte clientela întinsă pe o rază de 25 de kilometri, fiind căutate acele zone în care se acumulează un bazin de până la 25.000 - 30.000 de locuitori, cu până la 4.000 de producători agricoli. Clientela ţintă este compusă din afacerile micro şi micii fermieri, care valorifică o parte din producţie. Valoarea maximă a finanţărilor pe care Patria Credit le acordă este de circa 50.000 de euro, fiind astfel vizate afacerile de până la jumătate de milion de euro anual. Compania îşi concentrează astfel activităţile într-o zonă în care băncile comerciale au arătat un interes limitat. Doar banca de stat CEC Bank şi BRD sunt prezente în zonele rurale, însă nu au strategii clare de creştere pe această nişă.
Creditele vin la dobânzi mai ridicate decât cele oferite de bănci, costul anual efectiv (DAE) pentru finanţările în lei oscilând între 19% şi 30% pe an, în funcţie de valoarea împrumutului, structura garanţiilor şi riscul clientului. Circa 90% din creditele vândute în mediul rural sunt în lei.
"În retail trebuie să ai volume ca să prac