"Călugării străini dau poveţe mai bune", spune un vechi proverb chinezesc ştiut de orice client dintr-un magazin Adidas din Shanghai. Într-o piaţă în care majoritatea mărfurilor produse local sunt ieftine şi atât, iar calitatea este sinonimă mai mereu cu brandurile internaţionale, un producător chinez de încălţăminte atacă poziţia deţinută de mărci consacrate mondial, scrie Financial Times.
Producătorul de încălţăminte sportivă Li Ning, companie care poartă numele gimnastului care a aprins flacăra olimpică la Jocurile din 2008, a urcat pe locul doi în China, în funcţie de vânzări, depăşind Adidas, şi se pregăteşte să se lupte acum de la egal la egal cu Nike, o mişcare ce ar putea reprezenta o piatră de hotar pentru ţara care este percepută în prezent doar ca exportator de lucruri ieftine.
În China există puţine companii care au reuşit să se impună în faţa unor competitori cu renume mult mai puternic, printre acestea numărându-se producătorul de computere Lenovo şi Huawei (echipamente pentru telecomunicaţii).
"Mulţi occidentali sunt de părere că firmele chineze nu ştiu să-şi promoveze produsele. Acest lucru nu este adevărat", comentează, Shaun Rein, analist la o companie de cercetare în marketing din Shanghai. " Li Ning a depăşit Adidas pe unele pieţe din China pentru că vinde produse într-o gamă de preţ mai bună, la o calitate comparabilă", spune Rein.
Tom Doctoroff, analist la divizia chineză a JWT, spune că Li Ning nu concurează de fapt cu Adidas şi Nike însă câştigă teren puternic pentru că se adresează unui segment de consumatori cu venituri mai reduse, în timp ce mărcile occidentale au ignorat această piaţă, în ciuda declaraţiilor de extindere. " Poate că nu mănâncă din aceeaşi placintă, însă bucata producătorilor locali creşte mult mai repede decât cea a brandurilor internaţionale", spune Doctoroff.
"Călugării străini dau poveţe ma