Unul dintre primele efecte ale crizei asupra pieţei de obiecte sanitare a fost polarizarea vânzărilor către segmentul economic şi cel de lux, din cauza deciziei celor din clasa medie de a amâna investiţiile în amenajarea locuinţelor. De altfel, mulţi dintre jucătorii de pe piaţă şi-au revizuit strategia de vânzări şi s-au îndreptat în principal către clientul de produse de lux, aceştia fiind printre puţinii care au continuat să cheltuie bani.
Segmentul obiectelor sanitare de lux are o pondere de 15-20% din totalul pieţei la nivel valoric, care ajunge la circa 50-60 mil. euro anual, însâ în primul semestru au crescut vănzârile în volum datoritâ promoţiilor pe care le-au avut principalii jucâtori de pe piaţâ. Preţul pentru amenajarea unei bâi de lux variazâ între 10.000 de euro şi 50.000 de euro, în funcţie de brandul şi complexitatea obiectelor sanitare achiziţionate.
"Evoluţia vănzârilor din prima parte a acestui an aratâ câ segmentul de lux nu a fost foarte afectat. Cei care îşi permiteau sâ cumpere astfel de de produse au continuat sâ şi le permitâ şi în timpul crizei. Un efect al crizei poate fi observat însâ la nivelul preţurilor. Acestea au înregistrat o uşoarâ scâdere. De asemenea, au fost aplicate discounturi mai mari. La toate acestea se adaugâ şi o serie amplâ de servicii post-vănzare, incluse, în cele din urmâ, în preţ. Pretenţiile clienţilor au crescut mult", spune Dragoş Bonea, preşedintele Delta Distribution, companie cu afaceri anuale de 35,5 mil. euro.
Ideea este susţinutâ şi de Mihai Şlic, acţionarul majoritar al companiei SSAB Impex din Bacâu, cu afaceri anuale de peste 7 milioane de euro. "În perioada de crizâ, vănzarea produselor de lux nu a suferit o câdere. Aceastâ categorie de produse
s-a cumpârat constant, indiferent de instabilitatea economicâ, de aceiaşi oameni cu potenţial financiar. Criza a avut în