După ce au adus industria auto în Balcani, au ridicat o fabrică în Serbia şi au concesionat portul grecesc Piraeus, chinezii se orientează spre economia locală. Comerţul sau agricultura sunt doar două dintre domeniile în care oameni de afaceri chinezi vor să investească în România.
Când China strănută, întreaga economie mondială răceşte. Republica Chineză a reuşit să devanseze Japonia şi să devină cea de-a doua economie a lumii după Statele Unite. Însă cele trei decenii de creştere impresionantă ale Chinei s-au bazat exclusiv pe investiţii şi pe export, iar multe state din Europa au beneficiat de infuzii de capital şi o uşoară resuscitare a economiei tocmai datorită comenzilor venite dinspre China.
Un exemplu este sectorul auto unde chinezii şi-au pus amprenta încă de anul trecut - Dongfeng Motor Group, cel mai mare producător de camioane din China, a semnat un memorandum de înţelegere cu producătorul auto Fabrika Automobila Priboj din Serbia pentru construcţia de camioane, potrivit Wall Street Journal. Un alt exemplu este compania auto chineză Great Wall Motor care a semnat o înţelegere cu Litex Motor din Bulgaria pentru construcţia unei fabrici de autovehicule sport low-cost cu o capacitate anuală de 50.000 de unităţi. În ceea ce priveşte valoarea investiţiei, chinezii au anunţat că vor investi, de anul acesta, 80 de milioane de euro în această unitate.
În România, chinezii, aflaţi pe locul 17 în topul investitorilor în economia românească, s-au orientat spre producţia de tractoare. După ce au investit 50 de milioane de euro în fabrica de tractoare de la Râşnov, din judeţul Braşov, cei de la Hoyo (care deţin şi 80% din acţiunile fabricii) au livrat pe piaţă 92 de utilaje în prima lună de funcţionare (iulie 2010), potrivit informaţiilor Adevărul de Braşov.
Componentele tractoarelor sunt aduse din China şi ansamblate la Braşov. Deocamdată, util