Punctul de plecare al materialului este ultimul scandal din arta românească - acuzele aduse de artistul Ion Bârlădeanu curatorului Dan Popescu, că ar fi încasat comisioane uriaşe de pe urma colajelor sale. Criticul de artă Cosmin Năsui adună într-un material pe www.moderism.ro toate scandalurile care s-au întâmplat în artele frumoase româneşti din 1991 încoace.
Omagiu din prezervative adus la aniversarea lui Mozart
În 1991, pe atunci tinerii huligani Căin Dan, Iosif Kiraly şi Dan Mihălţeanu ultragiază sensibilitatea contemporanilor profanând memoria lui Mozart printr-o instalaţie de prezervative, concepută ca „omagiu artistic" adus marelui compozitor austriac la 200 de ani de la naştere. Însă deceniul 9 a fost sărac în contestări şi provocări artistice, anticomunismul unind intelectualitatea. Arta subversivă a trebuit să aştepte 13 ani până când o nouă generaţie de artişti, venită cu idei occidentale, să recupereze estetica şocului şi mesajul politic subversiv. Dumitru Gorzo se află în centrul acestei contestări postmoderne a structurilor înţepenite, folosind pornografia şi sexualitatea.
Dumitru Gorzo, campionul subversivităţii vizuale
Astfel, în 2004, la expoziţia „Stiff life" de la Galeriile Apollo, Gorzo şi Suzana Dan au pictat scene explicite de sex şi funduri roz, care au apărut imediat pe prima pagină a ziarelor. În cadrul expoziţiei colective „Rural Art" (2004) de la HT003, subversiunea politică este înscenată prin rustic kitsch - cum ar fi o replică a Catedralei Neamului „sculptată" de către Gorzo în slănină; expoziţia a fost concepută ca o formă de protest împotriva amplasării Catedralei Neamului în Parcul Carol. În acelaşi an, Gorzo mai are o expoziţie (la H'Art Gallery) care îl aruncă în gura presei concervatoare - „FAQ about Steve the Great"/ Mituri despre Ştefan cel Mare - n.red.) în care domnitorul este înfăţişat negru,