Criza a tăiat elanul băncilor de a acorda credite pentru cofinanţarea proiectelor europene, ceea ce a descurajat companiile să mai solicite finanţare nerambursabilă. Ca urmare a scăderii numărului de proiecte depuse, solicitările adresate firmelor de consultanţă se reduc, drept pentru care acestea încep să se reorienteze în piaţă şi îşi lărgesc gama de servicii. Astfel descrie Alexandru Ruff, manager corporate în cadrul GEA Strategy&Consulting, evoluţia pieţei
Criza a tăiat elanul băncilor de a acorda credite pentru cofinanţarea proiectelor europene, ceea ce a descurajat companiile să mai solicite finanţare nerambursabilă.
Ca urmare a scăderii numărului de proiecte depuse, solicitările adresate firmelor de consultanţă se reduc, drept pentru care acestea încep să se reorienteze în piaţă şi îşi lărgesc gama de servicii. Astfel descrie Alexandru Ruff, manager corporate în cadrul GEA Strategy&Consulting, evoluţia pieţei de consultanţă pentru accesarea fondurilor UE, în prima jumătate a acestui an. „De exemplu, dacă în 2009 IMM-urile au depus circa 800-900 de dosare în cadrul Programului Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice (POS CCE), anul acesta s-a simţit o uşoară scădere a numărului de aplicaţii. Pe de altă parte, cele mai mari sume sunt direcţionate către infrastructură, dezvoltarea antreprenoriatului beneficiind de finanţare nerambursabilă mai redusă“, susţine Ruff. Reprezentantul GEA spune că a crescut concurenţa în rândul companiilor de consultanţă, iar multe dintre acestea, pentru a supravieţui, fie au intrat în diferite consorţii ca furnizori de asistenţă tehnică, fie şi-au diversificat paleta de produse, asigurând astfel servicii complete. Alte soluţii de criză pe care le aplică firmele de consultanţă sunt reducerea avansurilor percepute clienţilor şi ajustarea comisionului de succes în favoarea acestora.
În schi