Guvernele care s-au perindat după 89 nu au alocat suficiente fonduri pentru a menţine sau moderniza infrastructura feroviară. În aceste condiţii, trenurile întârzie, iar CFR Călători pierde clienţi. Sursa: Codrin Prisecaru
Din cauza lucrărilor la unele linii de cale ferată, trenurile care circulă pe acele rute au întârzieri de câteva ore. De exemplu, în luna martie a acestui an, trenul Accelerat 1741, de pe ruta Bucureşti Nord - Baia Mare, a avut o întârziere de aproape şapte ore, după ce a fost blocat în timpul nopţii din cauza unei defecţiuni.
În unele cazuri, spun feroviarii, trenurile parcurg o distanţă care trebuie străbătută în 6 ore în 12-13 ore. În acest context, călătorii preferă să se deplaseze cu alte mijloace de transport, cum ar fi microbuzele. Astfel, CFR Călători rămâne fără clienţi, dar înregistrează pierderi, deoarece angajaţii trebuie plătiţi dacă fac ore suplimentare, iar cheltuielile făcute pentru alimentarea cu energie cresc.
Întreaga situaţie ar fi putut fi remediată dacă dacă resursele financiare de care au beneficiat guvernele din ultimele două decenii ar fi fost alocate corespunzător. Nici vagoanele sau locomotivele nu au fost modernizate sau schimbate, astfel că mai bine de trei sferturi dintre vagoane sunt depăşite şi oferă condiţii de confort sub nivelul european într-un procent de peste 77%, susţine preşedintele Federaţiei Sindicatelor Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, într-o scrisoare trimisă astăzi premierului Emil Boc.
Ministerul Transportului a alocat în 2010 circa 5 miliarde de lei pentru infrastructura rutieră şi 250 de milioane de lei pentru infrastructura feroviare, potrivit documentului citat.
De ce întârzie trenurile?