Peste 40% din tineri cu facultate în 10 ani şi reducerea numărului de absolvenţi de doar 8 clase reprezintă obiective dificile pentru mai multe state europene, între care şi România. Alături de România, printre statele cu probleme în îndeplinirea acestor obiective se numără Bulgaria şi Ungaria.
O analiză a portalului de informaţie europeană, Euractiv, e pesimistă în privinţa şanselor ca unele state din estul Uniunii Europene, să poată atinge obiectivele propuse de Comisia Europeană prin Strategia 2020 pentru Educaţie. În particular, România, Bulgaria şi Ungaria - ar avea probleme serioase de depăşit pentru a satisface aşteptările Comisiei.
În mare, cerinţele europene se referă la înrolarea a cât mai mulţi preşcolari în educaţia timpurie, restrângerea numărului de tineri care ştiu să citească, dar nu înţeleg conţinutul textului, creşterea semnificativă a numărului de tineri care deţin măcar o diplomă de licenţă, dar şi participarea a cât mai mulţi adulţi activi în procesul de învăţare pe tot parcursul vieţii.
România nu stă bine la nici unul dintre aceste obiective, dar problemele cele mai mari se referă la proporţia alarmantă a numărului de tineri care părăsesc şcoala odată cu finalizarea gimnaziului.
Optimism la Ministerul Educaţiei
Cei mai noi membri ai Uniunii Europene se luptă să îşi ţină copiii la şcoală. Potrivit Euractiv, România şi Bulgaria sunt cazurile-problemă ale continentului. Doar un sfert dintre copiii din zonele rurale ajung la liceu, pentru că mulţi dintre adolescenţi muncesc în loc să studieze.
Cu toate acestea, oficialii Ministerului Educaţiei se declară optimişti şi spun că nu vor avea probleme să îndeplinească obiectivele europene.
Secretar de stat pentru Învăţământul Preuniversitar, Oana Badea afirmă că „trendul manifestat în ultimii ani este foarte bun. În urmă cu 10 ani, rata de părăsire timpurie a şcol