În timp ce angajaţii de la stat pierd 25% din salariu, operatorii privaţi cresc salariile, pe subvenţiile bugetare, cu 25%.
Sindicaliştii de la CFR se întâlnesc astăzi cu Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, în încercarea de a negocia o modalitate mai puţin drastică de restructurare a structurilor subordonate. Chiar la începutul săptămânii trecute, Berceanu anunţa că trebuie să disponibilizeze între 7.100 şi 8.300 de angajaţi de la societăţile feroviare.
Sub ameninţarea protestelor şi a grevelor, negocierea de azi se arată extrem de tensionată.
În timp ce angajaţii CFR Călători sunt ameninţaţi cu pierderea locului de muncă, iar societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor, prin grija lui Radu Berceanu, a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro.
Fericiţii câştigători ai sumelor frumoase sunt operatorii privaţi de cale ferată. Lucrurile s-au tranşat în 2007, când s-a adoptat hotărârea 1409/2007 privind închirierea unei părţi din infrastructura feroviară neinteroperabilă. Ideea era ca CFR să scape de "povara" menţinerii liniilor neutilizate. Realitatea arată însă cu totul altfel. Asta pentru că, la trei ani de la marea decizie, operatorii privaţi au ajuns un alt gras în spatele aceluiaşi CFR cocoşat de datorii şi concedieri. Ba, mai mult, în timp ce angajaţii CFR pierd 25% din venituri, angajaţii operatorilor de cale ferată, subvenţionată de stat, câştigă procente însemnate în plus la salariu.
Departe de a menţine un aşa-zis mediu concurenţial transportului feroviar de călători, operatorii privaţi câştigă înzecit pe spatele statului român. Practic, dacă CFR primeşte subvenţia pentru călător, firmele private primesc subvenţia în locul călătorului. Astfel că, în timp ce CFR circulă cu garnituri de 13 vagoane şi are costuri mult ma