Atunci cand presa si politia prezinta un accident rutier, accentul se pune mai mereu pe numarul de victime, gravitatea lor si pe vinovatia uneia dintre partile implicate. Niciodata nu ti se ofera detaliile tehnice relevante ale unui accident auto si cauzele multiple ale producerii sale. Intotdeauna, de vina sunt viteza si neatentia si niciodata starea autoturismului sau a drumului, scrie Mugurel Margarit pe blogul Subiectiv.
Recentul accident de pe bulevardul Magheru, din 19 august, ale carui imagini surprinse de camerele de supraveghere, reprezinta o lectie pentru orice sofer.
Cauzele identificate de politie arunca vina in spatele soferului neatent care a schimbat banda fara sa se asigure suficient. Si politia are, intr-adevar, dreptate. O neatentie de moment poate produce un accident ale carui consecinte sunt teribile. Cu toate acestea, conduc de mai bine de 10 ani si stiu foarte bine ca am fost si in pozitia celui caruia "i s-a taiat fata" si in pozitia "neatentului". Iar cauzele au fost obiective (unghiul mort al oglinzii laterale) sau subiective (pura neatentie, ca sa n-o numesc prostie). Din fericire nu am produs niciodata un accident si nu am lovit niciodata pe cel care mi-a intrat pe banda fara sa se asigure.
Cazul de pe Magheru a fost insa diferit. Si, asa cum o catastrofa aviatica nu are niciodata o singura cauza, nici acest accident nu a avut o cauza unica. Un singur lucru pot spune cu certitudine: accidentul nu s-ar fi produs daca Dacia Logan scapata de sub control avea ESP.
ESP-ul, programul electronic de control al stabilitatii, intervine in situatiile in care masina intra in derapaj si, prin franari gandite electronic si aplicate pe fiecare roata, aduce masina pe traiectoria sigura. Clipul de mai jos este mult mai clar in explicatii decat as putea eu sa fiu si prezinta aproape exact situatia care a dus la tra