După vânzările modeste din sezonul de vară, marile reţele de magazine se pregătesc pentru un vârf de vânzări pe segmentul nealimentar în septembrie, când revin la şcoală sau la liceu aproximativ 2,5 milioane de elevi, potrivit datelor furnizate de Ministerul Educaţiei.
Coşul mediu de cumpărături pentru începutul şcolii, care include 16 categorii de rechizite şi un ghiozdan, costă 400-500 de lei (în jur de 100 de euro) în supermarket, conform estimărilor reţelei Billa - cel mai mare operator de profil de pe piaţă - astfel încât vânzările de sezon în retail pot fi estimate la 235-265 mil. euro.
La această sumă s-ar putea adăuga cheltuieli cu înnoirea garderobei, ţinând cont că de obicei părinţii le cumpără copiilor uniforme, treninguri şi pantofi noi la începutul fiecărui an şcolar. Cele trei produse costă în hipermarket 120-130 de lei, potrivit cataloagelor de pe site-urile reţelelor de profil. Astfel, familiile cu doi copii ar putea da un salariu întreg în septembrie pe cumpărăturile de început de an şcolar: valoarea estimativă a coşului de rechizite şi haine pentru doi elevi este de 250-300 de euro, în condiţiile în care salariul mediu net la nivelul ţării este de circa 340 de euro.
"Anul acesta începutul de an şcolar implică un efort financiar mai mare decât în 2009 pentru că mi-a fost redus salariul în urmă cu câteva luni. Astfel, voi încerca să mă încadrez într-o sumă mai mică decât cea de anul trecut şi să scot anumite produse de pe lista de cumpărături. Acum pot da maxim 300 de lei pentru rechizitele şi hainele copilului", spune Cristina, mama unei eleve care începe în septembrie al 4-lea an de şcoală.
"Pe lângă acestea, ar mai putea fi nevoie de câteva zeci de lei pentru manuale, în cazul în care nu le vom primi pe toate de la şcoală", mai spune ea.
Diverta vrea un plus de peste 10%
Unii retaileri pariază însă pe creş