Asadar, Guvernul lasa banii proveniti din micsorarea salariilor in BNR la dispozitia bancii, ei urmând să fie destinati majorării rezervelor statutare ale BNR. “Vor rămâne la dispoziţia BNR, de asemenea, sumele rezultate din reducerea salariilor angajaţilor BNR care nu au fost virate către bugetul de stat până la momentul intrării în vigoare a acestei Ordonanţe de urgenţă”, a mai anuntat Guvernul. Indicarea rezervelor statutare ale BNR ca destinatie a banilor este exact in sensul celor intuite de BCE, respectiv insusirea unei cote de 80 % din acesti bani. Ce spune insa legea, referitor la constituirea rezervelor statutare ale BNR?, se intreaba Dan Popa pe blogul lui.
APotrivit Legii nr.312/2004 s, art.39 alin.(2) ,,Rezervele statutare se majoreaza anual, conform prevederilor art. 43. Ei bine, trimiterea la art.43 este f interesanta, fiindca ajungem iar la sumele care se vireaza la bugetul statului: ,, (1) Banca Nationala a Romaniei vireaza la bugetul statului o cota de 80% din veniturile nete rezultate dupa deducerea urmatoarelor elemente:………. (5) Profitul ramas dupa aplicarea prevederilor alin. (1) si (4) se repartizeaza pe destinatii, in urmatoarea ordine de prioritate: a) pentru rezervele statutare – repartizari de pana la 60%;”.
Deci BNR, conform legii de functionare nu poate include in rezervele statutare decit sumele ramase dupa ce vireaza cota de 80% din veniturile rezultate.
Bun, acum sa presupunem ca se gaseste un mecanism prin care toti banii ramin la BNR, nefiind transferat nimic Guvernului, nici macar prin intermediul cotei de participare le profit.
Situatia devine – si a devenit deja si mai abracadabranta, art.3 din Legea nr.118 fiind categoric neconstitutional, intrucit nu se mai justifica nicicum reducerea salariilor angajatilor BNR.
Sa punem lucrurile cap la cap:
Expunerea de motive a Legii nr.118/2010 justifica nec