Contrar dictonului „ce e val ca valul trece“, o nouă generaţie de cineaşti români, printre care o puternică falangă feminină, se pregăteşte să asalteze cinematografele şi festivalurile de film. „Adevărul literar şi artistic“, ajutat de cei mai avizaţi comentatori ai actualului fenomen cinematografic românesc, a întocmit o listă a numelor de tineri cineaşti pe care trebuie mizat în continuare, ca urmare a scurtmetrajelor lor deja realizate.
O primă concluzie ar fi că „viitorul aparţine femeilor". O nouă promoţie de cineaste se pregăteşte să schimbe faţa cinema-ului românesc, dominat până acum, prin clasicii „noului val", de figuri masculine (cu excepţia Ioanei Uricaru, căreia i se aşteaptă, însă, debutul în lungmetraj). Iulia Rugină şi Adina Pintilie sunt deja valori sigure, prin filmele pe care le-au făcut, iar lista este completată de Ivana Mladenovici, Eva Pervolovici, Stanca Radu, Ana Maria Chioveanu, Ana Lungu şi multe alte nume.
În calitate de profesor şi pro-rector al Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC), criticul de film Manuela Cernat este printre cei mai abilitaţi să vorbească despre „noul nou val" de tineri cineaşti, cărora le cunoaşte creaţiile încă din stadiul de proiect şi de „examen". Cea mai mare parte a regizorilor din Noul Val provine de pe băncile acestei şcoli, iar profesoara spune de la început că se referă doar la această „pepinieră", deşi nume interesante au mai apărut şi de la alte instituţii de învăţământ (sau chiar pe cont propriu, cum e cazul unor „autodidacţi": Titi Popescu, Bobby Păunescu). Manuela Cernat are o singură îngrijorare: „Sper ca misoginismul dâmboviţean să nu pună piedici acestor minunate şi curajoase artiste".
„Un masiv şi foarte puternic grup de cineaste"
„Aştept cu nerăbdare intrarea în arenă a Noului Val de regizoare made in UNATC", afirmă cu încredere Manuela Cernat. „D