Intr-un studiu european al fundatiei germane Bertelsmann dat publicitatii in 30 august, Romania reuseste sa se plaseze in coada clasamentului pe tari, in ce priveste "invatarea pe tot parcursul vietii". In analiza care vizeza climatul de invatare din tarile Uniunii Europene, in fruntea indexului constituit din 36 de indicatori stau danezii si suedezii, cu peste 75 de puncte. Germania si Franta se situeaza la mijlocul clasamentului, iar pe ultimele locuri cad Grecia, Bulgaria si Romania (17,3 puncte). Ce inseamna aceasta invatare, masurata prin ELLI (European Lifelong Learning Indicators), care se refera nu doar la scoala si nu doar la anii tineretii?
Echipa de experti internationali care a efectuat cercetarea a preluat un model de lucru canadian. Ca baza de studiu, se are in vedere parcursul vietii unui om, pus in context social si de continua adaptare la noile conditii economice. Migratia este considerata un factor care a dus la o masiva necesitate de invatare si readaptare. Pe langa migrantii din spatiul intracomunitar european, milioane de cetateni din afara Europei au venit la lucru in tarile UE, ca refugiati economici sau politici. Acestia si-au adus cu ei traditiile, valorile culturale si religioase.
"Diversitatea crescanda pune sub semnul intrebarii conceptul de identitate nationala si ce inseamna sa fii european", se spune in studiul ELLI. Pentru un context social stabil, diversele comunitati sunt puse in fata necesitatii de invatare a tolerantei, care de multe ori inseamna reducerea potentialului de indiferenta si violenta al diverselor grupari de indivizi.
Indexul are la baza 36 de indicatori, care iau in calcul si procesele de invatare din afara institutiilor de invatamant clasice. Se invata si la locul de munca, dar si in timpul liber. ELLI isi construieste analiza pe cele patru dimensiuni ale invatarii, dupa cum au fost