Piaţa de profiluri din PVC pentru ferestre şi uşi, unul dintre motoarele de creştere ale pieţei construcţiilor de după '90, se află într-un declin accentuat încă din 2008, iar previziunile celor mai mari jucători nu sunt foarte optimiste pentru următorii ani. De altfel, momentul revenirii consumului este nesigur, însă în mod cert nu vor mai fi înregistrate creşterile de dinainte de criză.
Consumul de tâmplărie termoizolantă, cunoscută şi sub denumirea de termopan, s-a redus la jumătate anul trecut, ajungând sub 500 de milioane de euro, din care profilurile din PVC, principala materie primă, ajung la circa 150-200 de milioane de euro.
În plus, pentru anul acesta estimările indică o reducere de cel puţin 10%, potrivit informaţiilor de la jucătorii din piaţă. Diminuarea pieţei a condus şi la dispariţia a circa 20% din producătorii de pe piaţă, în principal cei mici şi medii, care au apărut în perioada 2007-2008, când piaţa atingea nivelul de un miliard de euro. Declinul a continuat şi în prima jumătate a anului, însă pentru această perioadă părerile sunt împărţite. Unele companii estimează că vânzările au scăzut cu 30%, altele indică o diminuare uşoară de 5-10%.
"Fără îndoială, începutul anului 2010 a fost unul foarte greu pentru piaţa de tâmplărie. Cumulul condiţiilor meteo defavorabile cu impactul economic negativ a condus la o contracţie a pieţei cu aproximativ 30-35% faţă de valorile normale ale începutului de an. Însă valoric, scăderea înregistrată de VEKA în România se situează, după primele şase luni, la aproximativ 10%, pentru că vindem doar profiluri clasa A, unde scăderea nu a fost aşa bruscă", a declarat Gabriel Nicolaescu, deputy general manager al VEKA România.
Compania a înregistrat anul trecut o scădere de 33% a cifrei de afaceri, până la 30,4 milioane de lei (7,2 milioane de euro), însă veniturile înregistrate de grupul VE