După ce au renunţat la electronice, electrocasnice şi vacanţe, oamenii taie din cheltuielile cu produsele de îngrijire personală şi din cele pentru curăţat. Sursa: Răzvan Vălcăneanţu
Românii se dau cu mai puţin deodorant şi folosesc o cantitate mai mică de produse de curăţat locuinţa. Consumul acestor bunuri a scăzut anul acesta pentru prima dată în ultimii zece ani, potrivit unui studiu GfK, realizat în primele şase luni ale anului.
Scăderea a fost de 4%. "Ratele de creştere de la an la an au variat, până acum, între 7% şi 25%. În contextul deloc prietenos din punct de vedere economic şi politic, consumatorii au rărit vizitele la magazine, cele mai afectate din acest punct de vedere fiind supermarketurile", a declarat Raluca Răschip, consumer tracking director în cadrul companiei de cercetare a pieţei GfK România.
Ultimul sacrificiu se face la produsele alimentare
Specialiştii în economie spun că această evoluţie era previzibilă. "Întâi au renunţat la bunurile de folosinţă îndelungată, cum sunt electrocasnicele, acum renunţă la produsele de curăţat. Urmează, în cazul unora, plata ratelor de la bancă, deşi ştiu ce consecinţe implică acest lucru şi, în final, limitarea produselor alimentare", spune analistul Ilie Şerbănescu.
Românii nu renunţă la alimente însă, ci le substituie. "Pe măsură ce preţurile cresc, scade consumul în cazul produselor nealimentare. Cele alimentare se substituie cu produse mai ieftine", explică Liviu Voinea, director executiv al Grupului de Economie Aplicată.
Aşa se explică şi înclinaţia către magazinele de tip discount, care au înregistrat o rată de creştere de 11%. În schimb, supermarketurile se află pe un trend descendent (-9% în valoare faţă de prima jumătate a anului 2009).
Estimările pentru a doua jumătate a anului sunt cu atât mai sumbre, întrucât iau în co