Un număr de ordinul sutelor de clienţi nemulţumiţi ai băncilor s-au organizat pe Internet şi ameninţă instituţiile bancare cu procese colective. Aproape tuturor politicilor de creditare şi de calcul a dobânzilor bancare i se opune în prezent un SITE pe care clienţii se înscriu pentru a-şi câştiga drepturile în instanţă.
Deveanca Cristina Paico a subscris pe site-ul clienţilor nemulţumiţi ai BCR.
„Sunt printre cele 225 de persoane înscrise. Pentru că se împarte la numărul de persoane subscrise, costul reprezentării în instanţă este de maxim 200 de euro de căciulă pentru întreg procesul. Astăzi are loc o şedinţă la Bucureşti cu avocatul care ne va prezenta. Se va intra cu buletin şi contract de credit. Ca să se evite „cârtiţele”, spune clienta BCR. Aceasta precizează că din acest moment detaliile procesului nu se vor mai discuta pe SITE ci personal, în privat, cu fiecare client nemulţumit.
Ce o nemulţumeşte pe Cristina Paico?
Cristina Paico din Deva a contractat un credit în euro pentru nevoi personale cu ipotecă, credit cu dobândă variabilă. Pentru că normele europene o impun, Guvernul a aprobat o ordonanţă (OUG 50/2010) care obligă băncile să-şi raporteze dobânzile la indici de referinţă independenţi (EURIBOR, ROBOR, LIBOR) şi nu ca până acum, la o „dobândă internă de referinţă”, care în esenţă, este stabilită arbitrar, funcţie de costurile de finanţare ale băncii. Cu alte cuvinte, prin aplicarea acestei ordonanţe, băncile pierd procente însemnate la dobânda aplicată. Ca să preîntâmpine fenomenul, unele bănci au trimis clienţilor scrisori prin care aceştia sunt informaţi asupra noului mod de calcul al dobânzii. Numai că este o problemă.
„Formula aplicată de bancă nu este corectă. După lege, în cazul meu, dobânda este EURIBOR (1,1 %) plus marja BCR (1,5 %), ceea ce înseamnă un procent de maxim 3 %. În scrisoare, ban