O ştire de ultimă oră ne informează că aproape 500 de falsuri ale unor tablouri "semnate" de artişti moderni precum Matisse, De Chirico sau René Magritte au fost reperate în colecţiile unor amatori de artă din Italia. Lucrările, în valoare de aproximativ 7 milioane de euro, fuseseră achiziţionate cu bună credinţă de către colecţionarii respectivi direct de pe net. Cum de s-a putut întâmpla aşa ceva? Cum se cumpără şi cum se vinde artă pe net?
Un exemplu prestigios: eBay, cunoscuta companie americană de comerţ online, este, în momentul de faţă, după cunoştinţa noastră, cea mai mare firmă din lume axată pe licitaţii pe internet. A început să funcţioneze în 1995 (sediul social al firmei este în Sillicon Valley, în San José) şi a devenit o referinţă mondială în sectorul său de activitate, având, în momentul de faţă, 276 de milioane de membri înscrişi. A proliferat în numeroase ţări de pe glob şi a absorbit numeroase firme concurente, iar afacerea care, la început, a fost "de la persoană particulară la persoană particulară", a devenit din ce în ce mai mult o platformă "de la comerciant la persoană particulară" ("Business-to-Consumer"); altfel spus, oferă un grad de garanţie sporit, fie că ne referim la varii obiecte noi, fie la obiecte artistice. Arhitectura întreprinderii este, cel puţin în intenţia întemeietorului său, Pierre Omydar, întemeiată pe încredere. Primul obiect vândut pe eBay a fost un pistol laser defect. Suma finală de achiziţie: 14,83 de dolari. Surprins, Omydar l-a contactat pe câştigător şi l-a întrebat dacă ştie că scula este nefuncţională. Omul, onest şi sec, i-a răspuns pe e-mail: "Colecţionez lasere defecte." Sună bine şi dă siguranţă, chiar dacă e o fabulă.
Ideea de licitaţie on-line a fost într-adevăr genială şi ajuns, în momentul de faţă, să aducă profituri uriaşe (în 2008, doar, beneficiul firmei, sic!, a fost de 1,7 miliarde de d