Cunoscuta regizoare franceză Catherine Breillat a povestit cum a lucrat cu romi din România pentru ultimul ei film, "Frumoasa adormită", care a avut premiera la Festivalul de la Veneţia. Sursa: Reuters
Regizoarea şi scriitoarea franceză Catherine Breillat a deschis secţiunea Orizzonti, a Festivalului de la Veneţia, cu a doua parte a unei trilogii bazate pe basme.
Lungmetrajului "Barbă Albastră" (2009) i-a urmat "Frumoasa adormită", a cărui premieră internaţională a avut loc la Mostră pe 1 septembrie. Filmul lui Catherine Breillat nu reprezintă doar reinterpretarea unui basm; parcursului oniric al "frumoasei adormite" Anastasia i se adaugă motive din Andersen şi un traseu iniţiatic cu elemente din "Alice în Ţara Minunilor".
Distribuţia e şi ea eclectică, mergând de la copii albinoşi cu probleme de vedere până la romi din România. Cineasta nu se fereşte să deplângă lipsa de fonduri pe care o întâmpină la fiecare proiect sau faptul că: "Abia atunci când filmul e deja gata şi vorbesc cu jurnaliştii despre el, încep să recunosc motivul pentru care l-am făcut".
EVZ: Mi s-a părut surprinzător episodul cu romii din traseul iniţiatic al “Frumoasei adormite"…
Catherine Breillat: E din Andersen, din "Crăiasa zăpezii". Era necesar ca Anastia să se confrunte cu o mică hoaţă, mult mai liberă şi mai sălbatică, care aspiră la statutul de femeie emancipată, dar pe care societatea convenţională nu o lasă. Abordează altfel lumea, e mereu înarmată cu cuţite.
"Nu sunt nici de dreapta, nici de stânga, dar am văzut negru în faţa ochilor"
Vă întrebam pentru că într-o poveste a căreia acţiune se petrece într-un timp indefinit, acel episod pare foarte actual.
Oh, da. Mă mir că Sarkozy nu vrea încă să expulzeze absolut toţi romii din Franţa, ar fi cireaşa de pe tort! Unul dintre membrii comunităţii rome a comis u