A trecut şi ediţia 2010 a Galei Tânărului Actor HOP, desfăşurată la Mangalia între 1 şi 4 septembrie, în organizarea Uniunii Teatrale din România. Şi de această dată, la masa rotundă organizată în ultima zi, s-a pus în discuţie, pornind de la recitalurile şi spectacolele prezentate în concurs, pregătirea profesională a participanţilor.
Critici de teatru aflaţi faţă în faţă cu tinerii actori, absolvenţi de facultate în ultimii patru ani, au punctat acele aspecte care i-au nemulţumit în timpul reprezentaţiilor, referindu-se în special la tehnica vocală slabă şi aducând ca exemplu "vorbirea foarte şoptită, bâlbâiala vocală, ţipetele". Ca şi în anii trecuţi, s-a menţionat că trebuie acordată o mai mare atenţie alegerii textului pentru acest concurs, deoarece arta cuvântului primează. Recitalul la Individual durează 15 minute, timp în care tânărul actor are sarcina să interpreteze textul în aşa fel ca să convingă şi să se convingă că va putea face bine meseria pe care şi-a ales-o. Or, mulţi dintre concurenţi nu sunt în stare să demonstreze acest lucru, căci ei nu pregătesc un recital special pentru Gala HOP, ci reiau - poate din comoditate - fragmente din spectacole de şcoală sau din producţii în care au jucat imediat după absolvire. Această "practică" frecventă a condus la impunerea unei probe pentru cei selecţionaţi şi care constă în interpretarea, de până la cinci minute, a unui text ales de organizatori. Şi aici mulţi concurenţi chiar se împotmolesc. În loc să rostească textul într-o manieră proprie, încearcă să-l însceneze.
Pentru proba obligatorie s-au propus în acest an două texte, de I.L. Caragiale, la alegere sau mixate: "«Moftul» în faţa opiniei publice" şi "Un tenor scăpătat".
Totuşi, au fost şi revelaţii. Cei care s-au luat în serios au câştigat. Fie că au câştigat premiile Galei, fie că au câştigat un pariu cu sine sau au câş