Vânzările în magazinele operate de Domo Retail, a doua mare companie din comerţul cu electrocasnice şi electronice, au fost influenţate în luna august de bugetele românilor care muncesc în străinătate şi care revin de regulă în ţară în ultima lună de vară.
Reîntoarcerea românilor plecaţi la muncă în afara ţării impulsionează în fiecare an vânzările de mobilă, materiale de construcţii şi electrocasnice în perioada sărbătorilor sau a vacanţei de vară.
"La mijlocul lunii august s-a simţit contribuţia românilor care lucrează în străinătate la redresarea pieţei, dar aceasta nu a fost la nivelul din 2007-2008. În ultima săptămână s-a observat însă că aceştia s-au întors în tările lor adoptive, iar vânzările noastre zilnice au scăzut", a afirmat Lorand Szarvadi, CEO şi acţionar la Domo Retail.
Compania a avut vânzări în scădere cu 15% în luna iulie, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009. "La noi luna iulie a fost catastrofală din cauza creşterii TVA-ului: vânzările au fost cu 15% sub nivelul de anul trecut. În august vânzările şi-au revenit, astfel încât la finalul intervalului iulie-august am ajuns la nivelul de anul trecut, ceea ce este acceptabil având în vedere că bugetarii au avut în mână în această lună primul «fluturaş» de salariu redus", a mai precizat Szarvadi.
Piaţă în scădere cu 15% în al doilea trimestru
Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată s-a contractat cu 15% în trimestrul al doilea al anului faţă de aceeaşi perioadă din 2009, potrivit studiului GfK Temax realizat de compania de cercetare de piaţă GfK.
Rata de declin a fost inferioară celei înregistrate în primul trimestru, comparativ cu primele trei luni anului trecut (de -25%).
Studiul a inclus 5 categorii mari de produse: electronice de larg consum, electrocasnice, IT, echipamente telecom (telefoane mobile şi smartphone-uri) şi echipamente de biro