Lipsa bugetelor de investiţii ale companiilor şi scăderea puterii de cumpărare a românilor au încetinit ritmul de creştere al industriei de securitate în 2010. În prezent, un român alocă, în medie, 25 de euro pentru o licenţă antivirus, doar jumătate din suma cheltuită în urmă cu trei ani.
Mesajele nesolicitate sau creşterea infecţiilor calculatorului cu troieni, prin reţele sociale, i-au determinat pe mulţi să ia în calcul instalarea unui antivirus pe calculator pentru a evita pierderea datelor. Şi asta, după ce anul trecut, mulţi au tăiat şi cu o treime bugetul destinat investiţiilor în tehnologia de securitate.
„Consecinţele reducerii cheltuieilor a afectat productivitatea, mai ales în cazul companiilor care depind de infrastructura IT", arată Teodor Cimpoeşu, director Kaspersky Lab România şi Bulgaria. În aceste condiţii şi piaţa de securitate şi-a încetinit ritmul de creştere.
Creştere pe segmentul clienţilor casnici
Potrivit firmei de consultanţă IDC, piaţa de securitate IT (din care cea a programelor antivirus reprezintă 70%) a valorat 10 milioane de euro în 2009.
„Anul acesta ne aşteptăm la o creştere de 3-5%, chiar dacă IDC avansează o creştere de 10-11%", arată Teodor Cimpoeşu. Pentru 2010, valoarea acestei pieţe ar putea ajunge la 12 milioane de euro, spune Cimpoeşu, care citează tot un studiu IDC. În ceea ce priveşte vânzările de astfel de produse de securitate, reprezentanţii companiei Panda Security spun că anul 2010 a adus o inversare în ceea ce priveşte diferenţa dintre utilizatorii persoane fizice şi companii.
„Vânzările către persoane fizice - 67% din totalul vânzărilor - au fost duble faţă de cele corporate pe fondul diverselor promoţii", spune Oliviu Talianu, business development manager al Panda Security.
În schimb, în 2010, 55% din clienţi erau firme. Oficialul explică această schimbare de 180 de g