Expoziţia intitulata „Poezia credinţei – Icoane pe sticlă din România din secolul al XIX-lea” este deschisa la Berlin incepand cu data de 8 septembrie 2010, cu sprijinul Institutul Cultural Român „Titu Maiorescu” in colaborare cu fundaţia Kunstforum Berliner Volksbank.
Cea mai mare parte a celor 200 de exponate este prezentată pentru prima dată în public. Icoanele pe sticlă, un fenomen artistic deosebit din Transilvania, provin de la Muzeul Naţional al Unirii din Alba Iulia şi din colecţiile private Irina Muntean (Berlin) şi Hartmut van Riesen (München). Expoziţia va avea vernisajul în seara zilei de 7 septembrie 2010, la ora 19.00 şi va fi deschisă publicului până pe 19 decembrie a.c. Expoziţia este însoţită şi de un catalog.
Icoanele pe sticlă din secolul al XIX-lea dau o imagine cuprinzătoare asupra acestui stil de pictură, fiind completate şi de opere rare din secolul al XVIII-lea. Expoziţia pune în lumină cele mai importante aspecte ale acestui meşteşug popular, prin care sunt făcute mărturii de credinţă, dar care, dincolo de contextul religios, pot fi percepute şi din prisma realizării lor, pline de culoare şi fantezie.
Pictura pe dosul sticlei din Transilvania surprinde prin imagini luminoase şi expresive, deşi compoziţiile erau supuse unor reguli bisericeşti foarte stricte. Pe lângă numeroase icoane făcute de zugravi ţărani anonimi din Transilvania, sunt arătate şi opere ale unor zugravi pe sticlă cunoscuţi, precum: Savu Moga, Ilie Poienaru, Pavel Zamfir.
Pictura pe sticla este o tehnica veche introdusa in Transilvania dupa anexarea regiunii de catre Imperiul Habsburgic (1699). Aceasta s-a raspândit masiv in rândul populatiei taranesti din Transilvania in timpul secolelor urmatoare, pastrându-se chiar si in prezent. Fiecare zona in care pictura icoanelor pe sticla s-a raspandit si-a pus amprenta prin motive stil