Concurenţa din ce în ce mai puternică de pe piaţă, retailerii din ce în ce mai puţini dornici să se extindă şi contextul economic general îi fac pe dezvoltatori să lupte cu cele mai puternice arme: preţurile mici. Chiriile din malluri au scăzut cu 15% în câteva luni, până au ajuns la un nivel istoric, acestea întorcându-se la momentul în care mallurile abia intrau în România.
Scăderea chiriilor din malluri se face în ritm alert. Numai în trimestrul al doilea al acestui an, preţurile pe metru pătrat din spaţiile comerciale au scăzut cu 10-15%. Asta înseamnă că acum s-a ajuns la nivelul de preţuri din 2002. Şi, potrivit companiei de consultanţă imobiliară Jones Lang LaSalle, scăderea va continua. „În trimestrul al doilea, în Bucureşti, cele mai mari chirii au scăzut la 60-75 euro/mp/lună, în timp ce unităţile de pe cele mai importante artere comerciale atrag, în medie, chirii cuprinse între 60-70 euro/mp/lună. Nivelul chiriilor din centrele comerciale este similar cu cel practicat în anul 2002, când piaţa de retail era într-o fază incipientă de dezvoltare.", se arată în raportul consultantului imobiliar. Această situaţie este firească în condiţiile în care realitatea economică îi obligă pe retaileri să fie precauţi. Prea puţini sunt cei care aleg să se extindă. Şi totuşi, cererea de spaţii în malluri nu este tocmai inexistentă. „În ciuda scăderii consumului şi a dificultăţilor la nivel macroeconomic, importanţi retaileri internaţionali îşi fac intrarea în România. Recent, retailerul suedez H&M şi operatorul Pure Fitness şi-au anunţat intrarea pe piaţă, planificând o extindere rapidă în Bucureşti şi la nivel naţional.", se menţionează în raportul Jones Lang LaSalle.
Cele mai căutate - mallurile de top
Aceşti clienţi care intră acum pe piaţă sunt pretenţioşi. Ei caută să închirieze spaţii în cele mai performante proiecte. Nu sunt multe